Podstawowa konstrukcja akumulatora Ni-MH

By lepiej zrozumiec modyfikacje, które przeszły akumulatory eneloop, potrzeba podstawowej wiedzy na temat konstrukcji typowego akumulatora Ni-MH.

W zasadzie akumulatory Ni-MH , tak jak większość akumulatorów, składają się z dwóch elektrod (katody i anody), oddzielonych od siebie porowatym separatorem z tworzywa sztucznego. Wszystkie elementy ogniwa roluje się i umieszcza w metalowym pojemniku, a następnie wypełnia elektrolitem. Metalowy pojemnik zamyka się szczelnie wieczkiem.



Samorozladowanie akumulatorów Ni-MH nastepuje z 3 powodów:

- Chemiczne rozpuszczanie katody,
- Naturalny rozpad anody,
- Zanieczyszczenie anody.

Jakie rozwiązania zostały zastosowane dla nowego akumulatorka eneloop?

Technologiczna różnica pomiędzy "starym" akumulatorkiem eneloop a "nowym" jest taka, że technologia super-lattice-alloy zastosowana w nowym akumulatorku eneloop została jeszcze bardziej ulepszona.

(1) Zaawansowane materiały: Ulepszenie wysoce trwałej technologii super-lattice alloy

Wydajność technologii super-lattice alloy firmy Sanyo, materiały użyte w ujemnej elektrodzie w akumulatorku eneloop, zostały wzmocnione za pomocą homogenizacji kryształowej budowy (redukcja kryształów z nieregularnego ułożenia kryształów jest nieregularna) także ulepszenie składy (wskaźnika składu elementu) służące zredukowaniu pogorszenia super-lattice alloy poprzez powtarzanie ładowania i rozładowania.

(2) Zaawansowana metoda produkcji: Ulepszenie technologii dla ochrony powierzchni super-lattice alloy

Nowy dodatek w zastosowany w materiałach ujemnej elektrody, super-lattice alloy i nowa technologia zastosowane w powłoce została ulepszona. Poprzez osłonięcie powierzchni stopu, za pomocą zredukowania pogorszenia super-lattice alloy poprzez powtarzanie ładowania i rozładowania.



(3) Zaawansowana budowa: Zastosowanie mocniejszych/cieńszych powłok zewnętrznych.

W nowych akumulatorkach eneloop zastosowano tą samą mocniejszą a zarazem cieńszą powłokę zewnętrzną używaną przez firmę SANYO przy produkcji najpojemniejszych akumulatorków w rozmiarze AA o wysokiej pojemności, np. Ni-MH 2700. W ten sposób została powiększona efektywna przestrzeń wewnątrz ogniwa i zoptymalizowana równowaga pomiędzy komponentami baterii, co doprowadziło do zwiększenia ilości cykli ładowania.

Jak zmniejszono samowyładowanie w ogniwach eneloop?

Chemiczne rozpuszczanie katody zmniejszono poprzez zastosowanie specjalnego stopu charakteryzującego się strukturą sieci krystalicznej (Superlattice Alloy). Zastosowanie tego stopu pozwoliło również zwiększyć pojemność akumulatora oraz zmniejszyć opór wewnętrzny, co z kolei umożliwia stosowanie wyższego prądu wyładowywania. Dodatkową zaletą zastosowania tego stopu, jest to, że do stabilizacji całego procesu można używać mniej kobaltu niż w ogniwach produkowanych starą metodą. Anodę zabezpieczono specjalnym metalem, który spowalnia jej naturalny rozpad. Ulepszono dodatkowo elektrolit oraz separator.

Szczegółowy opis tej technologi można znależć tutaj
Copyright (c) 2012 CSI. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Realizacja: P. Piotrowski